کیت آزمایشگاهی HCG چیست و چه کاربردی دارد؟

کیت HCG
2.5
(4)

یکی از انواع کیت های آزمایشگاهی، کیت HCG است که در آزمایش گنادوتروپین، میزان هورمون اچ سی جی که در یک واحد نمونه خون وجود دارد را اندازه می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید، هورمون HCG در دوران بارداری بانوان تولید می‌گردد. این آزمایش نام‌های متفاوتی دارد که از جمله معادل‌های این آزمایش که همگی با کیت HCG انجام می‌شود؛ عبارتست از: نمونه خون بتا اچ سی جی، آزمایش خون بارداری، آزمایش خون سریال بتا اچ سی جی، نمونه خون تکرار کمی بتا اچ سی جی و…

توجه داشته ‌باشید که آزمایش خون با کیت HCG با آزمایش ادراری HCG متفاوت است؛ به گونه‌ای که در آزمایش ادرار عواملی نظیر کمبود آب بدن، زمان انجام آزمایش و… بر نتیجه آزمایش موثر است، اما آزمایش خون اچ سی جی با دقت بالایی حتی زمانی ‌که سطح HCG خون پایین است، نتیجه قطعی را ارائه می‌کند.

فهرست مطالب

زمانی ‌که رحم باردار می‌شود، سلول‌های زنده موجود در جفت، هورمون HCG تولید می‌کند. جفت نیز یک کیسه است که از تخم پس از لقاح تغذیه می‌کند و در نهایت به دیواره رحم می‌چسبند. این آزمایش خون بارداری که با کیت HCG انجام می‌شود، میزان هورمون اچ سی جی موجود در خون را پس از ۱۱ روز تشخیص می‌دهد. میزان این هورمون در خون هر ۸۴ ساعت تا ۷۲ ساعت حدودا دو برابر می‌شود و در بازه هفته هشتم تا یازدهم بارداری به بالاترین سطح خود می‌رسد سپس به تدریج میزان هورمون HCG در خون کاهش می‌یابد و در یک سطح مشخص ثابت می‌شود.

کیت HCg

آزمایش HCG چیست؟

آزمایش HCG مخفف Hormone Chorionic Gonadotropin است و به معنی هورمون گُنادوتروپین کوریونیک می باشد. این آزمایش به منظور تشخیص بارداری و یا بررسی تومورهایی که ممکن است باعث افزایش این هورمون شوند، انجام می‌شود. HCG در زنان باردار تولید می‌شود و در دوران بارداری به ساختار رشد جنین کمک می‌کند، همچنین این هورمون در مردان برای تشخیص برخی اختلالات جنسی هم به کار می‌رود. آزمایش HCG در نمونه خون یا ادرار بررسی می‌شود. معمولاً برای تشخیص بارداری از آزمایش HCG در نمونه ادرار استفاده می‌شود.

چه موقع لازم است آزمایش هورمونی HCG را انجام دهیم؟

آزمایش خون HCG برای تایید بارداری، تشخیص سن جنین، تشخیص شرایط بارداری طبیعی یا غیرطبیعی (مانند بارداری خارج رحمی)، امکان تشخیص سقط جنین و برای غربالگری جنین دارای سندروم داون استفاده می‌شود. لازم به ذکراست که این آزمایش پیش از درمان‌های پزشکی حاوی اشعه ایکس یا سایر آزمایشاتی که ممکن است به جنین آسیب وارد کند (مانند آزمایشات غربالگری)، انجام می‌شود.

هورمون HCG یک تومور مارکر است. یعنی این هورمون توسط بعضی تومورها ترشح می‌گردد. لذا آزمایش خون با کیت HCG برای تشخیص وضعیت انواع سرطان‌ها و مدیریت آن مورد استفاده قرارمی‌گیرد. برخی سرطان‌ها از جمله سرطان کوریوکارسینوما، سرطان تخمدان، سرطان تخمدان و سرطان ریه موجب افزایش سطح HCG بیش از حالت نرمال در خون می‌شود.

بهتر است بدانید که بیماری‌هایی از قبیل سیروز، برخی زخم‌ها و بیماری‌های التهابی روده IBD، ممکن است میزان HCG را در خون افزایش دهد. در نتیجه بنا به تشخیص پزشک،آزمایش HCG به‌ همراه سایر آزمایشات برای تشخیص وضعیت و شناسایی، تجویز می‌شود.

آیا هورمون HCG در آقایان تولید می‌شود؟

هورمون HCG با بانوان باردار رابطه مستقیمی دارد و از این‌ رو برای تشخیص بارداری کاربردیست؛ اما این هورمون در آقایان هم وجود دارد. آزمایش خون HCG در آقایان برای تشخیص بیماری سرطان بیضه کاربرد دارد. بنابراین در صورت تشخیص پزشک مبنی بر وجود توده در یکی از بیضه‌ها، آزمایش HCG را برای تشخیص وضعیت تجویز می‌کند. به‌طورکلی اگر HCG در خون مرد وجود داشته‌ باشد برای تشخیص علت وجود به آزمایشات بیشتری احتیاج داریم.

معرفی کیت HCG و کاربرد آن در آزمایشات

کیت آزمایشگاهی HCG به منظور اندازه‌گیری سطح هورمون اچ سی جی برمبنای سنجش رادیو ایمونواسی آنزیمی ساندویچ طراحی و تولید شده ‌است. هورمون پروتئینی از جمله گنادوتروپین جفت انسان (HCG Human Chorionic Gonadotropin) پس از بارداری، توسط جفت از تخمک ترشح می‌شود. هورمون HCG متشکل از دو زیر واحد گلیکوپروتئینی آلفا و بتا (که غیرمشابه هستند) است. زیر واحد آلفا در برخی از هورمون‌ها از جمله هورمون LH، FSH، TSH وجود دارد اما زیر واحد بتا کاملا با سایر هورمون‌ها متفاوت است.

آزمایش خون HCG برای تشخیص بارداری حدود ۸ الی ۱۱ روز پس از لقاح انجام می‌شود. آزمایش ادرار HCG نیز حدود دو هفته پس از تاخیر عادت ماهانه در تشخیص بارداری کاربرد دارد. این آزمایش همچنین برای تشخیص بارداری خارج از رحم، سقط، سندروم داون، نئوپلاسم‌ تروفوبلاستیک است. در آزمایش خون HCG میزان سطح این هورمون در خون حتی ۳ روز پس از لقاح نیز قابل تشخیص است.

هورمون HCG ممکن است بنا به سایر دلایل نظیر تومورهای سمینومایی و غیر سیمنومایی بیضه، بیماری تروفوبلاستیک، تومورژرم ‌سل تخمدانی، بارداری خارج از رحمی و توراتوم خوش‌خیم یا بدخیم غیر بیضه‌ای در خون وجود داشته ‌باشد.

آزمایش HCG

اجزای کیت آزمایشگاهی HCG

• یک میکروپلیت که با آنتی‌بادی منوکلونال ضد HCG پوشش‌ داده‌ شده است و دارای ۹۶ چاهک است.

• کونژوگه آنزیمی (HPR ANTI HCG) که دارای 12ml محلول در یک ویال است.

• استانداردها؛ حاوی ۷ ویال به حجم یک میلی‌لیتری از محلول استاندارد به غلظت 0 ،25، 50، 100، 250، 500، 1000 ml/mlu است.

• سرم کنترل: حاوی یک ویال یک میلی‌لیتری که آماده مصرف است.

• محلول رنگ‌زا (chromogen substrate).

• محلول متوقف ‌کننده.

• محلول شستشوی غلیظ (stop solution).

نحوه استفاده از کیت HCG

کیت HCG معمولاً شامل یک تست بارداری است که با استفاده از نمونه ادرار کار می کند. برای استفاده از کیت HCG، به طور کلی به صورت زیر عمل می‌شود:

  1. بسته کیت HCG را باز کنید و تست را از بسته بیرون بیاورید.
  2. نوک تست را با ادرار در تماس بگذارید و تست را بر روی یک سطح صاف و خشک قرار دهید.
  3. منتظر بمانید تا نتیجه تست ظاهر شود. بسته به نوع کیت HCG، ممکن است نیاز به انتظار برای چند دقیقه باشد. برخی از کیت ها همراه با نشانگرهایی هستند که نشان می‌دهند که تست در حال انجام است و کیت های دیگر نیازی به نشانگر ندارند و به طور خودکار با ادرار واکنش می دهند.
  4. نتیجه تست را خوانده و با دستورالعمل های دقیق کیت HCG مطابقت دهید.

در صورتی که نتیجه تست HCG مثبت باشد یعنی شاهد بارداری هستید، پیشنهاد می‌شود به پزشک خود مراجعه کنید تا توصیه های لازم برای دوران بارداری خود را دریافت کنید.

خرید کیت HCG

جهت خرید کیت آزمایشگاهی HCG می توانید با نماینده فروش شرکت رادمان تشخیص پارس از طریق فرم خرید ارتباط برقرار کنید.

آزمایش beta hcg مثبت نشانه چیست؟

آزمایش Beta hCG یک آزمایش خون است که برای اندازه گیری میزان هورمون بتا HCG در خون استفاده می شود. این هورمون توسط بدن در هنگام بارداری ترشح می شود. بنابراین، نتیجه مثبت این آزمایش به معنای وجود بارداری است.
به هر حال، در برخی موارد نتیجه مثبت بیش از یک معنای خاص ندارد. برخی عوامل می توانند باعث افزایش سطح هورمون بتا HCG شوند، مانند عفونت های تناسلی، سقط جنین، بیماری های تیروئید، تومورهای جنینی، و استفاده از برخی داروها. بنابراین، در صورتی که آزمایش Beta hCG مثبت باشد، توصیه می شود به متخصص زنان مراجعه کنید تا دلایل احتمالی این نتیجه را بررسی کند و درمان مناسب را تجویز کند.


ازمایش beta hcg باید چند باشد؟

مقدار طبیعی بتا HCG در خون بسته به مرحله بارداری و همچنین میزان بتا HCG ترشح شده توسط جنین متفاوت است. در ابتدای بارداری، سطح بتا HCG بسیار پایین است و با گذشت زمان، افزایش پیدا می کند.
برای مثال، در سه هفته اول بارداری، میزان بتا HCG بین 5 تا 50 mIU/mL است. در هفته های چهارم و پنجم، میزان آن به حدود 1000 تا 5000 mIU/mL افزایش می یابد. در هفته های ششم تا هشتم، میزان بتا HCG به حدود 10000 تا 50000 mIU/mL می رسد.
در هر صورت، میزان بتا HCG در خون باید توسط یک پزشک متخصص زنان بررسی شود و نتیجه آزمایش بر اساس مرحله بارداری، سن و سوابق پزشکی بیمار بررسی می شود. همچنین در صورتی که سطح بتا HCG غیر طبیعی باشد، ممکن است برای تعیین علت این موضوع، آزمایش های دیگری نیز تجویز شود.


علائم ترشح هورمون hcg چیست؟

ترشح هورمون بتا HCG به علایم خاصی نمی‌انجامد. در واقع، بارداری هیچ علامت خاصی ندارد که فقط به علت ترشح هورمون HCG بوده باشد. اما با گذشت زمان، برخی علائم بارداری ممکن است ظاهر شوند، این علائم عبارتند از:
خستگی و سردرد
تهوع و استفراغ
بی‌اشتهایی یا افزایش اشتها
تورم و حساسیت در سینه‌ها
افزایش تعداد دفعات ادرار کردن
تغییرات مزاج و افزایش حساسیت به بوهای مختلف
به هر حال، همه این علائم به خودی خود برای بارداری خاصی نشانه نمی‌دهند و ممکن است به دلایل دیگری نیز باشند. بنابراین، برای تشخیص بارداری، ترشح هورمون بتا HCG با آزمایش خون و یا آزمایش ادرار بررسی می‌شود.

این نوشته تا چه اندازه برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کن تا امتیازت رو ثبت کنی!

میانگین امتیاز 2.5 / 5. تعداد رای دهندگان 4

هنوز کسی رای نداده اولین نفری باش که رای میده!

LinkedIn
Print
Email
آخرین مطالب
با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین مطالب با‌خبر شوید !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا